Sunday, September 25, 2011

Sabar dan Syukur

Alhamdulillah…Alhamdulillah..Alhamdulillah…
Segala puji buatMu ya Allah, atas segala nikmat yang telah kau kurniakan padaku. Kini aku sedar ya Allah, Setiap detik yang berlalu, setiap nafasku kini, adalah rahmatMu..

Astaghfirullahal a’zim…Astaghfirullahal a’zim.. Astahfirullahal a’zim…
Aku memohon keampunanMu ya Allah, atas dosa-dosaku... Dosa yang ku lakukan dalam sedar atau tidak..Sesungguhnya hambaMu ini amat lemah.. Jauhkanlah aku dari mengkufuri nikmatMu ya Allah..

Assalamualaikum w.b.t., salam rindu dari Ummu Atiyah. ^_^ Apa khabar semua pembaca? Setelah sekian lama menyepi tanpa entry baru, Ummu Atiyah kembali dengan semangat baru!

Alhamdulillah, sudahpun selesai menjalani rawatan chemotherapy terakhir bulan lalu. Kini hanya perlu follow-up dari semasa ke semasa untuk monitor level tumour marker di dalam darah saya. Cabaran kini adalah untuk ‘bangkit semula’. Kembali kepada kehidupanku dulu, kembali mencari diriku. Sudah tentu Ummu Atiyah sekarang tak sama 100% seperti Ummu Atiyah dulu. Apa yang telah berlaku selamanya akan meninggalkan kesan dalam jiwa. My only hope is that the experience would make me a better person and not otherwise.

Pengalamanku sebagai pesakit kanser banyak mengajar erti hidup di bumi Allah yang sementara ini. Betapa manusia ini sungguh kerdil. No matter how hard we try to plan our lives, in the end He is the absolute planner.
Sabar dan syukur. Dua perkara ini memainkan peranan yang sangat penting dalam hidupku sejak lima bulan yang lepas, dan pengalaman telah mengajarku erti sebenar kedua-dua perkataan ini.

Dulu aku pernah berjumpa orang yang diuji oleh Allah dengan ujian berat, aku telah memujuknya dgn kata-kata, “Sabarlah… Allah sayang anti, sebab tu Allah pilih anti untuk diuji. Allah nak bagi pahala lebih..”. Kini saat diri sendiri diuji, baru kusedari,bukan mudah mempraktikkannya bila yang diuji itu diri kita. Mudahnya menuturkan ‘sabar’ tapi mempraktikkannya amat sukar. Saat diri lemah, dan air mata tumpah tanpa dipaksa, teringat kembali kata-kata sabar yang kuucapkan pada orang lain… Lalu teringat maksud ayat hafazan satu ketika dulu;

“Wahai orang-orang beriman!mengapa kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan? Sangatlah dibenci di sisi Allah jika kamu mengatakan apa-apa yang tidak kamu kerjakan.” (As-Saff: 2-3)

Astaghfirullahal A’zim… segera diusapi air mata di pipi… Janganlah sampai dibenci tuhanmu wahai diri.. Kuingat kembali pesan umiku sayang, bila rasa sedih, banyakkan istighfar. Ingat kembali nikmat yang Allah dah beri pada kita dan syukurinya. Benarlah kata umi, kita selalu sedih atas apa yang Allah ambil dari kita, dan lupa untuk bersyukur dengan banyak lagi perkara lain yang Allah dah beri percuma. Yang Allah ambil tu pun hak Dia. Harta, pangkat, hinggalah nyawa ini milik Allah. Jadi aku hanya hilang nikmat kesihatan buat sementara. Tapi aku masih dilimpahi rahmat dan kasihNya, melalui ibu dan ayah yang sangat menyayangiku dan dikurniakan seorang suami yang mencintaiku… aku masih diberi akal yang sihat dan waras, masih mampu berjalan, melihat, mendengar…Masih ada peluang untuk sembuh. Mengingati kembali pemberian Allah inilah antara yang telah menjadi sumber kekuatan diri untuk terus sabar sepanjang diuji dengan rawatan chemotherapy yang begitu lama serta kesan-kesannya yang memeritkan.

Tidak lama setelah selesai chemotherapy, ujian seterusnya tiba. Suamiku harus pergi berjuang. Dia perlu kembali ke Madinah untuk menyambungkan pengajiannya dalam bidang syariah. Perkahwinan yang baru berusia sebulan lebih kini harus melalui ujian perhubungan jarak jauh. Allah sahaja yang tahu apa yang ada di hatiku saat menghantar si dia berlepas di lapangan terbang. Melihatkan bilik yang kosong, dan pakaiannya yang ditinggalkan, air jernih menitis kembali. Sekali lagi pesan umi menjadi peniup semangat. Mengingatkan diriku bahawa si dia pergi berjihad di jalan Allah. Saat merindui si dia, segera berdoa supaya Allah lindunginya, dan merahmati baitul muslim yang terbina hingga ke syurga. Berdoalah pada Allah supaya dia cemerlang dalam pelajarannya, dan dapat pulang dengan selamat. Itulah yang terbaik. Bukanlah sekadar menangisi pemergiannya yang sementara. Bersyukurlah mempunyai suami di bumi barakah, mampu mendoakanku.

Alhamdulillah… Ujian-ujian yang mematangkan. Aku yakin penyusunan Allah ini ada hikmahnya. Mungkin Allah sedang menyediakan aku untuk memikul tanggung jawab yang lebih besar dan berat selepas ini. Jadi jiwaku haruslah kuat. Dan ujian-ujian hidup ini mampu menguatkan jiwa dengan izinNya. Kini aku kembali menyambung pengajian yang masih berbaki dua tahun. Mohon doa para pembaca mengiringi perjuangan ini. Semoga hidup kita sentiasa dihiasi sifat sabar dan syukur…

2 comments:

  1. In every precious moment that passes through our lives no matter how insignificant they may seem, within them is contained a gift of wisdom. For those who are able to benefit from these gifts, they will become wiser with every passing moment. But for those who fail to benefit from them, they will forever be a prisoner in their own world of wishful thinking, self denial and disillusionment

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum..

    Tahniah Ummu.. :

    "..hanya org2 yg bersabarlah yg disempurnakan pahalanya tanpa batas.." (39:10)

    Semoga terus kuat wahai sahabat..

    "Dan kerana TuhanMu, bersabarlah.." (74:7)

    ReplyDelete