Thursday, May 19, 2011

Indahnya Kematian...

Sejak saya disyaki menghidap kanser, ramai sahabat, kenalan rapat, dekan dan pensyarah universiti, ahli keluarga, rakan-rakan umi dan abah, jauh dan dekat, datang menziarahi saya tidak kira di hospital mahupun ketika sudah pulang ke rumah. Bersama mereka yg datang, ada yang menimbulkan kisah-kisah tentang kenalan-kenalan mereka yang menghidap kanser. Saya yakin, tujuan mereka bukanlah menakutkan saya yang sedang bertarung dengan perkara yang sama, tetapi lebih kepada ingin berkongsi cerita tentang perjalanan hidup dan kesudahan yang terjadi kepada penghidap-penghidap kanser tersebut.


Benar, banyak juga iktibar dan pengajaran yang boleh di ambil dari kisah-kisah itu. Tetapi, saya boleh katakan majoriti kisah-kisah mereka berakhir dengan kematian. Ini membuatkan saya sendiri merasa kematian begitu dekat dengan diri ini. Pada mulanya saya diberitakan tentang penyakit yang dihidapi, doktor telah meyakinkan saya bahawa penyakit saya ini ada lebih 80% peluang untuk sembuh sepenuhnya. Mulanya, saya berasa agak tenang. Tetapi, bila difikirkan semula, ada lagi 20% yang akan berakhir dengan kematian. Jadi, saya tidak seharusnya begitu yakin yang saya akan tergolong dalam 80% itu.

Ada ketikanya timbul perasaan risau dalam diri ini. Saya cuba menahan nafas seberapa lama yang boleh, sakitnya dada tidak tertahan, terpaksa dihirup kembali udara Allah...jadi, bagaimanakah rasanya Mati? Jika setakat menahan nafas pun sudah tak tertahan? Apabila saya terbayang betapa sakitnya sakaratul maut, dan bagaimana agaknya Allah s.w.t ingin menghentikan nafasku dan degupan jantungku, jiwa diruntun rasa takut...patutkah rasa takut? Ya...saya takut. Bukan sahaja saya takut akan kesakitan sakaratul maut itu, tetapi yang utama adalah apa yang menanti selepas itu. Kerana bagi setiap yang bernyawa, mati itu pasti. Setiap yang bernyawa akan ada peluang masing-masing untuk merasai sakitnya mati, pada waktu yang pasti, tidak berubah walau sedetik dari ketentuan ajalnya. Dengan keadaan itu, manusia tiada upaya. Apa yang saya lebih takutkan adalah persediaan diri saya untuk menghadapi alam selepas kematian. Alam barzakh, dan akhirat yang pasti.

Apabila memikirkan keadaan diri yang ada 20% peluang untuk menghadapi kematian, (hanya secara logika matematik, saya tahu ajal akan menjemput sesiapapun bila tiba masanya walaupun ketika dia dalam keadaan sihat), semakin terasa diri ini belum bersedia menerima kematian dengan senyuman. Seperti para syuhada' yang gugur di medan jihad...mereka pergi dengan tenang dan tersenyum...disambut bau haruman syurga, dan tangan-tangan halus para bidadari...terasa diri begitu kerdil...begitu jauh dari mereka...Mampukah saya menghadapi kematian dalam keadaan serupa? Dengan amalan yang tidak sebanyak mana? dengan jiwa yang masih dinodai karat-karat jahiliyah? Astaghfirullahala'zim...Ampunilah dosa-dosa hambaMu ini ya Allah...Aku tidak mungkin masuk apatah lagi menghidu bau syurga melainkan dengan rahmat dan redhaMu...

Hati diruntun rasa ingin tahu yang kuat. Bagaimanakah caranya ingin merasai indahnya mati? Dan bukan merasa risau dan takut? Dengan izin Allah, satu hari, umiku sayang menghulurkan sebuah buku. Buku itu muka hadapannya menunjukkan gambar pemandangan, tetapi bila diteliti, rupanya ia dari perspektif seseorang yang sedang berada di liang lahad. Namun, disebalik lubang tanah yang dalam itu, terdapat pemandangan yang indah. Menarik design covernya. Tajuknya lagi menarik. "Indahnya Kematian", nukilan seorang penulis dari yogjakarta, indonesia, bernama Bisri M.Djaelani. Menarik sungguh buku ini. Saya membuka beberapa helain pertama, membaca prakata dan sinopsisnya.

Alhamdulillah. Allah memberi ilham pada umi untuk membelikan buku ini. Ia membicarakan tentang cara-cara, berpandukan Al-Quran dan As-sunnah, untuk seseorang mukmin memperoleh 'Husnul Khatimah'... pengakhiran yang baik. Gaya bahasa yang santai dan mudah difahami, penceritaannya disulami kisah-kisah sirah yang penuh iktibar dan teladan... juga menceritakan apa yang menanti kita selepas kematian.. Ia juga bukan sekadar cakap-cakap kosong, tetapi adalah hasil rujukan dari kitab-kitab tulisan para ulama' mu'tabar... Kini, saya dalam proses mengkhatamkan buku ini. Mungkin di lain waktu saya akan berkongsi dengan anda intipatinya. Semoga saya, dan anda, juga memperoleh 'Husnul khatimah', insyaAllah....      

No comments:

Post a Comment